کد خبر: 209111

صبح امروز صورت گرفت +تصاویر

تجمع دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته تغذیه در حاشیه یک کنگره بین‌المللی/ دبیر انجمن اسلامی: حمایت می‌کنیم

دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته تغذیه در حاشیه دومین کنگره بین‌المللی تغذیه ایران در اعتراض به نسبت به سیاست‌های اتخاذ شده در مورد این رشته تحصیلی صبح امروز تجمع کردند. تأخیر دو ساعته در شروع برنامه و تجمع بیش از 300 نفر از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته تغذیه از جمله حاشیه‌های این کنگره بود.

خبرنامه دانشجویان ایران: دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته تغذیه در حاشیه دومین کنگره بین‌المللی تغذیه ایران تجمع کردند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته تغذیه در حاشیه دومین کنگره بین‌المللی تغذیه ایران در اعتراض به نسبت به سیاست‌های اتخاذ شده در مورد این رشته تحصیلی تجمع کردند.

دومین کنگره و چهاردهمین کنگره تغذیه ایران صبح امروز با حضور رئیس سازمان غذا و دارو، معاون آموزشی وزارت بهداشت، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و جمع زیادی از متخصصان و صاحبنظران در حوزه تغذیه در پژوهشگاه صنعت نفت آغاز شد که برگزاری این کنگره با حواشی زیادی همراه بود.

تأخیر دو ساعته در شروع برنامه و تجمع بیش از 300 نفر از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته تغذیه از جمله حاشیه‌های این کنگره بود. دانشجویان نسبت به اجرایی شدن آیین‌نامه دوره MDPHD در گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد معترض هستند چرا که با این آیین‌نامه دانشجویان پزشکی ترم آخر می‌توانند مستقیماً به دوره‌های دکترای تخصصی علوم پایه از جمله دکترای تغذیه وارد شوند.

زهرا یکی از دانشجویان معترض به فارس گفت: قبولی در آزمون دکترای تغذیه برای دانشجویان کارشناسی ارشد با رقابت شدید همراه است و در اکثر موارد نیازمند چندین بار شرکت در این آزمون هستیم لذا این امر که دانشجویان تغذیه با 6 سال آموزش در مباحث مختلف تغذیه در مجموع دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد، جهت ورود به دوره دکترای تغذیه نیاز به آزمون داشته باشند اما دانشجویان رشته پزشکی که تنها در طول دوره رشته پزشکی عمومی خود دو واحد تغذیه گذرانده‌اند بتوانند بدون شرکت در آزمون دکترای تغذیه وارد این دوره شوند کاملاً خلاف عقل سلیم، بدیهیات علمی و عدالت است که تنها منجر به از بین رفتن انگیزه دانشجویان می‌شود.

رضا یک دانشجوی دیگر که در جمع معترضین قرار دارد می‌گوید: در رشته تغذیه یک انجمن صنفی به نام انجمن تغذیه ایران و یک انجمن علمی به نام انجمن علمی غذا و تغذیه وجود دارد و مطابق با تبصره ماده 6 آیین‌نامه انجمن‌های علمی تقاضای تأسیس انجمن در صورتی که انجمنی به همان نام یا با همان نوع فعالیت در آن رشته موجود باشد پذیرفته نخواهد شد با این وجود وزارت بهداشت در عملی خلاف قانون مجدداً با ایجاد یک انجمن علمی دیگر تحت عنوان انجمن علمی تغذیه ایران موافقت کرده که در اخذ مجوز این انجمن غیرقانونی باز هم دانشگاه علوم پزشکی مشهد دخالت داشته است.

حسین یکی دیگر از معترضین نیز معتقد است: پرداخت ویزیت مشاوره تغذیه باید بر اساس کتاب ارزش نسبی خدمات درمانی و مراقبت سلامت در تمام مقاطع صورت گیرد در حالی که این امر اجرایی نمی‌شود. همچنین دانش‌‌آموختگان رشته تغذیه اگر چه حق ایجاد دفاتر مشاوره تغذیه و رژیم درمانی را دارند اما هنوز بعد از گذشت سالها به دلیل بی‌کفایتی افراد مسئول در رشته تغذیه ویزیت آنها تحت پوشش بیمه نیست.

اما علیرضا حاتمی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده تغذیه و صنایع غذایی علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن حمایت از اعتراض و تجمع امروز فارغ التحصیلان و دانشجویان رشته تغذیه در کنگره سالانه تغذیه گفت: متاسفانه در ادامه روند بی توجهی و سیاست گذاری نادرست وزارت بهداشت و درمان به رشته های پایه و حوزه پیشگیری سلامت جامعه چندی است لنز توجه این وزارت برروی رشته تغذیه فوکوس کرده است، چنان که سیاست های غلط این وزارتخانه چه در طرح نظام سلامت و چه در نحوه پذیرش مقاطع مختلف این رشته داد ودانشجویان و  فارغ التحصیلان این رشته را درآورده است.

وی افزود: مشکلاتی اعم از تعرفه های پایین ویزیت تغذیه، پذیرش بی رویه مقاطع مختلف این رشته از رشته های غیر مرتبط ونیز از رشته پزشکی وبسیاری دیگر از مشکلات که قبلا نیز انجمن اسلامی دانشجویان با ارسال نامه ای تحت عنوان روپوش کثیف به وزیر بهداشت به اهم آنان اشاره کرده بود .

این فعال دانشجویی افزود: انجمن اسلامی دانشجویان با توجه به رسالت حق طلبی و مطالبه گری خود ضمن حمایت از این تجمع که امروز در مقابل محل کنگره تغذیه صورت گرفت از مسولین زیربط تقاضای رسیدگی سریع به این مشکلات را دارد.  پشت گوش انداختن و نادیده گرفتن این تجمعات و اعتراضات ضمن خدشه دار کردن اعتبار و آبروی این وزارت خانه موجبات نارضایتی وسیع در بین جامعه دانشگاهی و تشکل های انقلابی خواهد شد.

مرتبط ها